Er was eens een meisje in Zweden .. - Reisverslag uit Växjö, Zweden van lobkelauwers - WaarBenJij.nu Er was eens een meisje in Zweden .. - Reisverslag uit Växjö, Zweden van lobkelauwers - WaarBenJij.nu

Er was eens een meisje in Zweden ..

Blijf op de hoogte en volg

07 September 2014 | Zweden, Växjö

Nou daar gaan we dan, onder het genot van een heerlijke kop thee: mijn eerste verhaaltje over Zweden!

Afgelopen 2 weken zijn voorbij gevlogen, 2 weken terug zat ik nog in de trein vanuit Kopenhagen richting Växjö. Vergeleken met nu, al helemaal gesetteld op de bank voor de tv, een luie zondag ingelast. Allereerst zal ik een paar dingen op een rijtje zetten, wat leuke feitjes over Zweden(Växjö):

- Växjö was in 2007 de groenste stad van Europa. Super mooie stad vol parken, bomen, meren en een prachtige fietsroute van een kwartiertje vanuit campus naar het centrum.
- Het is de geboorteplaats van Astrid Lindgren (schrijfster van Pippi Långstrump)
- Mijn studio is wel geteld 6 minuten lopen van school, maar wel op campus.
- Deze campus wordt ook wel de ‘bubble’ genoemd, een klein dorp onder de stad zelf. Het Bizarre is dat er maar liefst 5.000 studenten wonen.
- Drank > is inderdaad iets duurder dan in NL. In de pubs op campus een eurotje of 3, in de stad 4 en in grote steden als Stockholm etc. kan het nog verder oplopen. Maar goed dat ik op campus zit ;)
- En om mensen nog minder te laten drinken, kun je in de supermarkt alleen 3,5% bieren kopen. Om de rest van je alcoholische verlangens te vervullen moet je naar System Bolaget, een liquorstore. Ook over de openingstijden is nagedacht: 10:00 – 16:00. Super leventje hier, maar daar verzinnen wij wel wat op!
- Last but not least ik heb me aangemeld voor VIS, Växjö International Students. Zij regelen allerlei trips. Ennnnn om iedereen lekker te maken (en mezelf vooral) > LAPLAND. Een trip naar het hoge noorden in Finland eind November, onder andere: husky sleeën, in ijswater zwemmen, elanden zoeken en hopelijk het noorderlicht zien!!

Alle gekheid op een stokkie, jullie willen ook vast wat lezen over mijn afgelopen 2 weken ;)

Ik ben met open armen ontvangen! Anton een jongen uit mijn klas is me van het station komen halen zondag avond, om me vervolgens naar mijn kleine paleisje te brengen. In een notendop: eigen badkamer, keuken, geheel gemeubileerd, oven, magnetron, Zweedse tv, waterkoker en een koffiezetapparaat!! (in Zweden hebben ze nog niet van Senso gehoord haha).

Allereerst een hele belangrijke gewoonte hier in Zweden: FIKA.. een heerlijk kopje koffie, thee met iets lekkers wordt hier zo genoemd. Dit kan op ieder moment van de dag: een soort date maar dan niet als date gezien soort van moment!

De eerste week was mijn introductie week. Maandag de campus gaan verkennen, mijn eerste Zweedse knäckebröd gekocht !! en ‘s middags heb ik samen met Anton, Evy van het station opgehaald. ’S Avonds stond er een verrassing voor me te wachten. 2 vrienden uit Mechelen, Robin & Jeroen, waren op doorreis naar Kalmar waar zij 5 maanden op uitwisseling gaan. En om hun reis nog net iets leuker te maken hebben ze een nachtje in mijn studio geslapen! Met vollop party-tent-feestjes gaande, hebben we wat gedronken en zijn we op onderzoek uit gegaan. Leuke mensen leren kennen, gek gedaan en veel gedanst! Helaas heb ik ze dinsdag al weer uit moeten zwaaien maar ik zal ze zeker een aantal keer in Kalmar gaan bezoeken, blijkt ook een ontzettend mooie stad!

Than there was …. De introductie met de rest van de ‘Design and sustainability department’ Een hele fijne groep creatieve, vriendelijke en spontane mensen! En als klap op de vuurpijl, in onze klas… 12 Zweden en maar liefst 10 exchange students!! Samen vertegenwoordigen we maar liefst 9 landen: Nederland, België, Duitsland, Turkije, Ecuador, Mexico, Zuid-Korea, Dominicaanse Republiek en Australië. Een geweldige groep studenten, bonte mix van karakters maar vanaf het begin een leuke klik samen! Donderdag een bbq, spelletjes avond en een afterparty gefixt. Vrijdag zijn we samen naar Arena Take over geweest. Hét startfeest van het nieuwe schooljaar in de ijshockey arena!

1 september, ja ook ik moet eraan gaan geloven: school! Onze docent, iets wat excentrieke journaliste gaat ons 3 weken les geven. Een enorm leuke vrouw, vriendelijk, beetje geitenwollen sokken en maar super creatief. De eerste 3 weken leren we creatief- schrijven, werkend naar een webpage dat we gaan lanceren. Veel tijd om na te denken en een andere kijk naar mezelf, wie ik ben als een designer en wat ik nodig heb om dit verder te ontwikkelen.

Hoewel ik had verwacht dat we gelijk flink aan de bak moesten, was het meer een week van –uhum- feestjes.. Verder informatie hierover, graag contacteren via whatsapp, om mijn studie-status toch enigszins hoog te laten lijken ;)
Wel gerelateerd aan school was ons uitstapje afgelopen donderdag. Dit met alle studenten van de Design departement zijn we naar een sculptuurpark geweest. Bustripje naar een plek vol interessante kunstobjecten en –projecten. Veel gezien en iedere dag leer je de studenten een beetje beter leren kennen!
Na de bustrip van donderdag konden we natuurlijk niet wachten om met alles VIS-studenten vrijdag weer in de bus te stappen… naar IKEA!!! Een wandeling van ongeveer 3 km, wat kleine accessoires gescoort en echte Zweedse balletjes!!

Om het weekend nog een local-tintje te geven zijn we gisteren met aantal studenten (Zweedse en exchange) naar de locale foodmarket gegaan. Heerlijke biologische producten, gratis eten en vollop zon! Daarna zijn we nog een klein drankje gaan doen in cafe De Luxe, een retro pub midden in de stad. Het leuke van onze departement is dat er veel wordt ondernomen met het 1e 2e en 3e jaar samen! We hebben enorm gelachen en erg leuk dat we elkaar iedere dag weer een beetje beter leren kennen!

Voel me helemaal in mijn element hier, al een paar woordjes en zinnen Zweeds geleerd, geweldige mensen om me heen, enorm veel creativiteit, ‘gezegend’ met mijn studio wetende dat er veel studenten zijn die nog geen plek hebben om te verblijven en vooral buiten al het gefeest ook enorm benieuwd naar wat de school mij gaat brengen. Het wordt een ontzettend interessante en vooral creatieve tocht. Opdrachten kunnen erg breed geïnterpreteerd worden zodat je zelf een richting (in mijn geval interieur ontwerp) aan je project kunt geven.

Om jullie een klein beetje in mijn wereld mee te nemen, heeft deze dude een kort filmpje gemaakt over onze Campus! Veel kijk plezier en tot het volgende verhaaltje, skype-avontuur, fb en whatsappjes!!

Dikke kus ,,

Hej då & Massor av kärlek !!


https://www.youtube.com/watch?v=MQCkiiwvA0c


  • 07 September 2014 - 22:22

    Manou:

    haaaa Muppet!
    het klinkt als een Lobke Dorp:)
    Volgens mij ben jij helemaal in je element!
    Geniet er van lieverd! Ik app je wel voor de rest;)

    DIKKE KUS EN LIEFS KNUFFEL VAN MIJ

  • 08 September 2014 - 16:01

    Moederke:

    Een echt Lobke go's travel verslagje, geniet er maar van want die 5 maanden zijn volgens mij zo om.
    Dikke kus en tot snel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 24 Jan. 2011
Verslag gelezen: 1751
Totaal aantal bezoekers 17051

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 01 Februari 2015

Campus life in Vaxjo

03 Februari 2011 - 10 Juli 2011

Internship Toronto

Landen bezocht: